Mengikut kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) kontemporari bermaksud pada masa kini atau maksud lain sandiwara yg mengambil perbahanannya drpd lembaran-lembaran sejarah yg penting dan beralih kepada penimbaan peristiwa-peristiwa semasa. Isu-isu kontemporari dalam hubungan sesama manusia melibatkan beberapa elemen penting seperti perkauman,penyebaran fitnah, hiburan melampau, etika kewartawanan, kesantnan bahasa dan unsur-unsur khurafat dalam filem.
kredit :Muhammad Azammuddin Bin Shaari (06DAD14F2034)
2.0 Perkauman
Diubah oleh: Muhammad Shafiq Bin Abu (06DAD14F2062)
Pengenalan
Perkauman ialah orang yang mengamalkan
kepercayaan atau junjungan bahawa hanya bangsanya sahaja yang dianggap unggul
atau bangsa terhebat atau utama selain bangsa lain di dunia. Mereka ini
mengamalkan kepercayaan prejudis bahawa satu bangsa adalah lebih tinggi
darjatnya dari bangsa yang lain.
Jika dirujuk sebagai kata sifat pula perkauman bermaksud
perbuatan diskriminasi ke atas sesuatu bangsa atau agama. Perkauman yang
keterlaluan akan menyebabkan ketegangan berlaku. Contoh perkauman yang dapat
dilihat apabila sesuatu bangsa lain menghina dan menjatuhkan martabat sesuatu
bangsa lain. Selain itu, bangsa berkaitan hanya bergaul dengan bangsanya
sahaja.
Isu-isu
perkauman bermaksud isu-isu yang melibatkan hubungan antara kaum dalam aspek
penggunaan bahasa, dimensi agama, tingkah laku sosial, perlakuan fizikal,
sektor pekerjaan, perbuatan buli, penulisan dan literatur, rasisme dan
seumpamanya. Dalam konteks Malaysia, isu-isu sensitif pula membawa erti isu-isu
yang melibatkan perkara-perkara yang sensitif dalam Malaysia berkaitan dengan
hak-hak keistimewaan Melayu, status Bumiputera, kontrak sosial, bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan, sistem kuota dan perkara-perkara stereotype.
Isu-isu ini tidak
boleh dibahaskan, didebatkan atau dibincangkan secara terbuka kerana ia akan
membawa kepada api permusuhan hasil daripada perasaan kurang senang dan tidak
berpuas hati. Isu-isu sensitif ibarat api dalam sekam yang menyala dalam
diam-diam hingga boleh membawa kepada kebakaran. Ini juga adalah salah satu
sebab yang bakal membawa kepada insiden konflik atau pergaduhan antara kaum.
Isu-isu perkauman dan isu-isu sensitif juga melibatkan perlakuan memperlekehkan
dan merendah-rendahkan kaum lain serta mempertikaikan hak orang lain. Termasuk
juga dalam ruang lingkup tafsiran isu perkauman dan isu sensitif ialah ucapan,
perbuatan, perkataan, penerbitan atau sebarang cara yang boleh ditafsirkan
sebagai kecenderungan menghasut (Akta Hasutan 1948).
Punca
Pada zaman moden ini terlalu banyak kes yang berpunca
daripada perpecahan dalam perpaduan antara kaum. Kesan ini sedikit sebanyak
boleh menyebabkan kagawatan dalam sesebuah ekonomi masyarakat. Jika ianya
dibiarkan perkara ini boleh menggugat sesebuah Negara itu sendiri ini, kerana
perpaduan dan perkauman adalah tunjang utama dalam membangunkan sesebuah
Negara. Antara punca puncanya ialah jenayah, ini kerana, jenayah boleh
membangkitkan kemarahan kaum kaum tertentu. Selain itu, propaganda perkaumandi
laman sosial seperti facebook, myspace dan tagged merupakan salah satu
punca yang telah menyebabkan berlakunya perpecahan kaum di Malaysia contohnya
kejadian yang berlaku baru baru ini di mana seorang seorang warga cina telah
memuat naik gamba yang berunsur penghinan di laman facebook nya. Kes ini telah
membuat banyak pihak tidak berpuas hati dan membuat laporan polis.
Bukan itu
sahaja, ahli agama yang mengkritik secara langsung dan tidak langsung pada kaum
lain juga boleh menyebabkan berlakunya perpecahan di Negara kita. Bukan itu
sahaja, kurang penerapan nilai insaniah dan perpaduan yang kuat dalam diri juga
bileh membawa kepada kaum. Oleh itu ibubapa perlu memberi didikan yang
sewajarnya tentang kepentingan penyatuan dalam perpaduan dan perkauman. Politik
Negara juga merupakan salah satu punca perpecahan kaum di Malaysia. Justeru,
sebagai rakyat kita harus menghapuskan punca punca utama di atas bagi
mengelakan perpecahan di dalam perkauman.
Kesan
Kesan perkauman terhadap sesebuah negara amat mendalam. Pentadbiran negara akan berkucar-kacir, masyarakat tidak mempercayai satu sama lain, ekonomi negara akan tergugat. Sebagai contoh peristiwa hitam yang melanda negara kita iaitu peristiwa 13 Mei 1969:
Cara Mengatasinya
Bagi memantapkan hubungan kaum di Malaysia, kerajaan memainkan
peranan penting dalam merangka semula dan memberi penekanan kepada beberapa
dasar dalam bidang sosioekonomi yang menjurus kepada perpaduan dan keharmonian
masyarakat serta integrasi nasional. Antara salah satu daripada langkah-langkah
yang perlu diambil oleh kerajaan adalah meneruskan dan menjayakan tiga
dasar-dasar penting iaitu Dasar Ekonomi Baru, Dasar Pembangunan Nasional, dan
Dasar Wawasan Nasional yang mempunyai satu matlamat yang sama di mana untuk
mencapai perpaduan negara dan keharmonian sosial melalui sosioekonomi yang
seimbang di Malaysia.Berlandaskan dasar-dasar tersebut, kerajaan haruslah
membasmi kemiskinan yang berterusan tanpa mengira kaum/keturunan supaya
mengurangkan jurang perbezaan pendapatan antara kaum baik di kawasan bandar
mahupun luar bandar serta antara wilayah. Dengan itu, kerajaan perlulah membuka
dan membangunkan tanah-tanah baru di luar bandar supaya dapat mewujudkan lebih
banyak peluang pekerjaan serta melaksanakan program-program pemberian subsidi
dan kredit serta kemahiran bagi pekebun kecil, nelayan, pekerja ladang dan
sebagainya. Manakala di bandar pula,kerajaan bolehlah menambahkan
peluang-peluang pekerjaan dalam sektor pembuatan, perdagangan dan perkhidmatan
kerajaan dengan membuka danmemajukan lebih banyak kawasan perindustrian baru.
Di samping itu, kerajaan juga perlu menjalankan penyusunan semula masyarakat
dari semasa ke semasa bagi mengurangkan dan menghapuskan pengenalan kaum
mengikut kegiatan ekonomi.
Seterusnya, institusi-institusi pendidikan perlu
bertanggungjawab menerapkan semangat bersatu-padu dalam kalangan pelajar
berbilang kaum. Antara langkah yang dapat diambil adalah dengan memberikan
kerja-kerja berkumpulan. Dalam konteks ini, guru-guru hendaklah membahagikan
pelajar secara berkumpulan dalam melaksanakan projek-projek sekolah, seperti
kajian sains, persembahan dan sambutan-sambutan majlis di sekolah. Guru-guru
juga haruslah membahagikan kedudukan pelajar dengan sempurna untuk menggalakkan
pelajar berkomunikasi dengan pelajar-pelajar yang berlainan kaum dan bukannya
sesama satu kaum sahaja. Dalam proses menjayakan inisiatif-inisiatif tersebut,
guru tidak boleh mencetuskan isu-isu sensitif semasa mengajar, misalnya dengan
mengagung-agungkan warisan budaya sendiri dan mengejek budaya kaum lain. Pendek
kata, pelajar-pelajar dan guru-guru perlulah bekerjasama demi menzahirkan
semangat perpaduan di peringkat sekolah.
3.0 PENYEBARAN FITNAH
Umumnya, fitnah bukanlah satu fenomena yang
baru wujud dalam masyarakat kita, malah fitnah telah menjadi permainan dan satu
perkara yang seolah-olah wajib dilakukan oleh setiap orang. Pada zaman
Rasulullah s.a.w, budaya fitnah ini telah menjadi satu perkara yang digemari
oleh masyarakat munafiqun ketika itu. Jadi, tidak hairanlah sekiranya budaya
ini juga menjadi kegemaran masyarakat kita pada hari ini. Malah, ada yang
menjadikan golongan yang menabur fitnah ini sebagai ketua. Setiap kata-kata
mereka mudah didengari dan dipercayai.
Jenayah fitnah merupakan satu aktiviti yang
tidak sehat. Ianya boleh berlaku tanpa sempadan serta tidak mengira waktu dan
tempat. Jenayah ini dilakukan oleh individu yang tidak mempunyai kesedaran
nilai-nilai murni dan tidak bertanggungjawab. Mereka boleh menyiarkan apa-apa
saja maklumat tanpa mengambil kira kesahihan maklumat tersebut. Hal ini menjadi
bertambah runsing apabila setiap maklumat yang disiarkan akan mendapat sambutan
daripada pembaca-pembaca. Lebih menyedikan ramai daripada kalangan pembaca akan
berkongsi maklumat tersebut dengan pihak lain tanpa menganalisis kesahihan maklumat
tersebut.
Budaya menyebarkan fitnah melalui alam siber seperti facebook, twitter,
blog dan sebagainya telah menjadi satu kebiasaan dan semakin popular dalam
kalangan masyarakat kita hari ini. Malah ianya turut menjadi satu kewajipan bagi
sesetengah individu yang suka menyebarkan berita palsu dan panas.Tanpa
disedari, budaya ini telah memberi kesan yang negatif dalam kalangan masyarakat
dan mendatangkan keburukan kepada pelbagai pihak. Ramai pembaca yang
kebanyakkan daripada mereka mengamalkan konsep setiap apa yang disiarkan
dianggap betul dan tepat. Hal ini amatlah bahaya kerana mereka mempercayainya
seratus peratus tanpa menyelidiknya terlebih dahulu,
Penyebaran fitnah dapat dilakukan dengan mudah dalam era komunikasi moden
sekarang. Teknologi yang sepatutnya digunakan untuk tujuan kebaikan dan dakwah
telah disalah gunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Kemudahan khidmat
pesanan ringkas (sms), facebook, penulisan dalam blog, twitter dan email
memudahkan penyebaran maklumat dapat dilakukan tanpa sempadan, tanpa perlu
bersemuka, mudah dan kosnya sangat murah. Dengan kemudahan yang ada dan murah
sebagai contoh khidmat pesanan ringkas (sms), whatsapp tidak memerlukan kos
yang tinggi. Hanya memerlukan kos yang sangat rendah untuk menyebarkan
maklumat.
Penyebaran berita yang tidak
bertanggungjawab dan melampau juga boleh membawa kepada kehancuran dan
perpecahan dalam masyarakat. Oleh itu, Islam melarang keras tindakan tidak
bermoral dan melanggar batas agama yang dilakukan oleh penabur-penabur fitnah
sehinggakan sanggup mengaibkan saudara seagama. Jika pada zaman Nabi s.a.w
tugas menabur fitnah ini dimainkan oleh penyair-penyair yang jahat, maka pada
hari ini tugas hina ini diteruskan oleh manusia-manusia yang tidak berakhlak
demi mengejar harta dan takhta serta dendam kesumat yang membara.
Kesimpulannya fitnah bukan sahaja banyak membawa keburukan
dalam kehidupan bermasyarakat bahkan ianya merupakan dosa besar. Pembuat dan
penyebar fitnah disifatkan Islam sebagai sekeji-keji manusia.Tambahan lagi,Setiap
informasi yang sampai kepada kita wajib diperhalusi dan diselidiki kesahihanny
bukan hanya terus mempercayainye tanpa membuat selidik.Akhir sekali, Amalkanlah adab-adab Islam ketika berinteraksi
dengan siber dan teknologi maklumat agar kite dapat menghindari diri kita
daripada grjala fitnah.
Contoh Fitnah:
4.0 Hiburan Melampau
Diubah oleh: Muhammad Azfar Afiq Bin Zainudin (06DAD14F2028)
Pengenalan
Menurut kamus dewan edisi ke-3, hiburan bermaksud sesuatu perbuatan, benda dan lain-lain untuk menghiburkan iaitu menyenangkan, mententeramkan hati dan tempat menghiburkan hati. Hiburan kebiasaannya dan selalu dikaitkan dengan remaja atau belia. Namun, persoalannya di sini adakah hiburan dapat memberi kesan positif atau negatif kepada masyarakat secara amnya dan golongan belia khususnya berikutan dengan kemajuan teknologi negara masa kini.
Pada era globalisasi ini, tidak dapat
dinafikan lagi bahawa sumber hiburan amat mudah diperolehi dengan hanya
menggunakan hujung jari sahaja dengan menggunakan teknologi yang ada sekarang
seperti komputer, telefon bimbit dan lain-lain. Hiburan meliputi skop yang
sangat luas untuk dikategorikannya. Antaranya ialah hiburan melalui muzik,
filem, tarian, ‘games’ dan lain-lain. Belia kini lebih menjurus atau berminat
menggunakan masa yang terluang dengan menggunakan hiburan apabila memerlukan
ketenangan. Tidak dapat disangkal lagi, tanpa sesuatu yang boleh menjadi
penghibur, hidup dirasakan kosong, lesu dan penuh dengan kebosanan. Malah
hiburan di katakan amat sinonim dengan golongan belia atau remaja yang lebih
mementingkan gaya hidup yang ‘up to date’ dan proaktif seiring dengan teknologi
untuk mendapatkan sumber hiburan.
Selalunya apabila disebut tentang hiburan
pasti akan tergambar di fikiran hanya tentang muzik dan filem. Muzik (jazz,
pop, rock, blues, rapp, dangdut, poprock dan agogo) dan filem juga merupakan
salah satu hiburan yang utama iaitu mampu memberi impak yang ‘pro’ dan ‘kontra’
kepada belia atau remaja berdasarkan cara penerimaan dan penggunaan hiburan
tersebut. Misalnya, jika dilihat dari aspek positif, ada di antara pelajar
sendiri yang telah menjadikan muzik sebagai semangat untuk mereka mengulangkaji
pelajaran. Cuba kita tinjau dari aspek sejarah, manusia didapati lebih
berpotensi untuk mencapai apa yang diingini jika seseorang melakukan perkara
tersebut di dalam keadaan gembira dan tenang. Secara tidak langsung, muzik dan
filem sama ada di televisyen atau di pawagam layak digambarkan sebagai sumber
inspirasi kepada masyarakat terutamanya belia.
Pada asalnya, teknologi terkini yang
menampung evolusi hiburan yang meluasnya terutama dari filem dan muzik secara
khususnya adalah bertujuan untuk memberi faedah kepada masyarakat iaitu sebagai
penghibur dan menambahkan suasana ceria. Tetapi pada masa kini, golongan belia
telah menjadikan tujuannya amat menyimpang dan membawa kepada kesan yang
negatif akibat daripada perkembangan teknologi yang sangat pesat. Seperti yang
kita sedia maklum golongan belia ini mudah untuk terdorong melakukan atau
mencuba sesuatu yang baru. Kemunculan teknologi yang canggih seperti satelit,
televisyen, wayang gambar, ‘video player’ dan sebagainya telah memudahkan lagi
para belia mendapatkan hiburan yang boleh menjurus kepada perkara-perkara
negatif berbanding positif.
Punca-Punca Akhlak Remaja Semakin Rapuh
Pada zaman yang serba canggih ini,
pelbagai teknologi telah dibangunkan untuk kegunaan orang ramai namun
penggunaan yang begitu canggih ini tanpa sempadan telah juga memberikan impak
yang negatif kepada masyarakat terutamanya golongan remaja masa kini. Pada
remaja kini terlalu mengikut pengaruh dunia barat yang dianggap “up-to-date”
dan berasa malu sekiranya tidak mengikutnya.
Terdapat banyak punca yang menyumbang
kepada runtuhnya akhlak remaja. Antaranya ialah pengaruh rakan sebaya. Menurut
kajian, ketika usia remaja, seseorang itu lebih rapat dengan rakan sebaya
berbanding keluarga. Oleh itu, rakan sebaya sangat mudah mempengaruhi seseorang
remaja itu sama ada ke jalan yang benar atau ke jalan yang songsang. Para
remaja ini akan saling cabar-mencabar dengan rakan sebaya untuk melakukan
sesuatu, walaupun mereka tahu perkara itu salah. Oleh kerana “darah muda”
remaja yang pantang dicabar akan melakukan perkara itu untuk membuktikan
kehebatan mereka, walaupun mereka tahu perkara ity berbahaya dan sia-sia. Bak
kata pepatah “menang jadi arang, kalah jadi abu’.
Selain itu, kesibukan ibu bapa juga
turut menyumbang kepada berlakunya gejala ini. Lumrah ibu bapa ialah mendidik
dan mengasuh anak-anak supaya menjadi orang yang berguna, tetapi, kesibukan
mereka menghalang mereka untuk menjalankan tanggungjawab mereka terhadap
anak-anak. Oleh itu, anak-anak akan terumbang ambing dalam dunia mereka dan
seterusnya akan sesat dan memilih jalan yang songsang. Kesibukan ibu bapa juga
menghalang mereka untuk mengambil tahu aktiviti anak-anak dan seterusnya
membiarkan anak-anak bebas melakukan apa sahaja tanpa pengetahuan termasuklah
melakukan aktiviti yang salah. Ibu bapa ini hanya akan tersedar ketika anak
mereka sudah teruk. Bak kata pepatah “sudah terhantuk, baru tergadah”.
Antara punca lain ialah pengaruh media
massa. Pada zaman yang serba moden ini, media massa merupakan satu keperluan
dalam kehidupan seharian. Media massa ini banyak memberikan kebaikan, tetapi
juga boleh mempengaruhi sesorang terutamanya golongan remaja ke arah yang
negatif secara diam. Cerita-cerita yang berunsurkan keganasan malah seks banyak
ditayangkan oleh media massa. Certa-cerita sebegini dapat mempengaruhi dan
merangsang remaja untuk meniru aksi-aksi negatif itu, dan hasilnya keruntuhan
akhlak remaja semakin menjadi-jadi.
Di samping itu, sifat semulajadi remaja
juga senantiasa ingin mencuba sesuatu yang baru. Walaupun pada awalnya niat
mereka hanyalah untuk mencuba, tetapi lama-kelamaannya mereka akan ketagih dan
terus terjebak ke dalam aktiviti haram itu. Remaja yang ketagih akan melakukan
apa sahaja termasuk melakukan jenayah untuk melakukan aktiviti haram itu dan
seterusnya menyebabkan akhlak mereka bertambah rosak.
Akhir sekali ialah didikan agama dan
nilai-nilai murni tidak diterapkan dalam diri kalangan remaja pada masa kini.
Hal ini disebabkan ibu bapa terlalu sibuk mengejar kemewahan duniawi dan
kedudukan sehinggaka mereka alpa terhadap perihal anak-anak mereka. Oleh itu,
anak-anak mereka tidak mendapat didikan agama yang secukup ole ibu bapa mereka.
Hal ini menyebabkan mereka tidak dapat membezakan perkara baik dan buruk terhadap perbuatan yang
mereka lakukan. Oleh itu, mereka melakukan sesuatu perkara negatif itu tanpa
berfikir panjang.
Kesimpulannya, ibubapa perlu memantau
keadaan anak-anak mereka supaya tidak mudah terjebak ke dalam aktiviti-aktiviti
yang tidak berfaedah. Selain itu, pelbagai pihak juga perlu berganding bahu untuk
memikirkan penyelesaiaan masalah yang dihadapi untuk mengelakkan perkara ini
daripada berterusan. Sesunggunya, anak-anak merupakan aset yang bernilai kepada
negara dang bangsa kerana mereka inilah akan memimpin negara pada suatu hari
nanti.
Cara-cara menangani gejala hiburan melampau ini
Strategi mengatasi masalah seharusnya
ditumpukan pada golongan remaja ini. Beberapa saranan atau cara-cara mengatasi
keruntuhan kahlak remaja di antaranya ialah seperti berikut:
Peranan ibu bapa adalah amat penting
dalam memberikan perhatian yang serius terhadap anak-anak mereka. Ibu bapa
hendaklah sentiasa memerhatikan setiap gerak-geri atau pergerakan anak-anak
mereka. Ibu bapa hendaklah sentiasa mengetahui dan mengenal pasti masalah yang
dihadapi oleh anak-anak mereka serta sanggup meluangkan masa untuk mengatasi
masalah tersebut. Ibu bapa juga seharusnya mengetahui rakan-rakan anak mereka
yang mempunyai kedudukan moral yang baik. Selain itu, ibu bapa hendaklah
menghabiskan sebahagian daripada masa seharian bersama anak-anak dengan
memberika keyakinan, keberanian, mewujudkan sikap positif terhadap masalah,
emosi dan keputusan. Selain itu, tingkatkan penghayatan anak-anak terhadap
agama, tanamkan nilai-nilai murni,
motivasi, melatih anak cara bersopan, prinsip-prinsip akauntibiliti, menepati
janji, berketerampilan, menunjukan peribadi yang mulia, amanah, sanggup
menerima kelemahan diri serta meneroka potensi anak . ibu bapa hendaklah
menjadi role model kepada anak-anak.
Pendidikan keibubapaan perlu
diperkembangkan dengan cara yang lebih berkesan sehingga keupayaan pendidikan
anak-anak dalam institusi keluarga dapat diperkemaskan. Amalan keibubapaan
Islam hendaklah dipraktikkan melalui bimbingan langsung dari masjid. Remaja
yang bermasalah di qariah boleh dijadikan sasaran yang terawal untuk membina
modal nyata untuk dikembangkan dalam masyarakat.
Selain itu, mengadakan aktiviti yang
dapat membentuk akhlak remaja seperti aktiviti kemasyarakatan dan sebagainya.
Melalui aktiviti sebegini, para remaja dapat memantapkan akhlak mereka di
samping dapat melakukan sesuatu yang berfaedah dan tidak membunag masa. Bak
kata pepatah “sambil menyelam, minum air”.
Seterusnya, mewujudkan system
perundangan di sekolah. Peruntukan undang-undang di peringkat sekolah telah
menimbulkan rasa takut dikalangan pelajarr sekolah, disamping mengurangkan
bebanan dan tanggungjawab pihak sekolah dan pihak ibu bapa dalam pengawalan
disiplin. Meningkatkan semula pengawalan disiplin dari peringkat awalan oleh
semua pihak dalam sekolah seperti yang dahulunya pernah ditegaskan dalam system
pembentukkan disiplin pelajar. Kawalan diperingkat awal mesti dilaksanakan.
Semua pihak hendaklah ‘turun padang’ dengan ertikata sebenar untuk mengatasi
masalah disiplin remaja pada masa kini.
Di samping itu juga, pihak kerajaan
seperti Kementerian Penerangan hendaklah memainkan peranan dengan memastikan
sertiap rancangan yang disiarkan sesuai untuk tontonan umum dan tiada
unsur-unsur keganasan atau seks. Selain itu, rancangan-rancangan yang dapat
membentuk jati diri dan kerohanian juga hendaklah diperbanyakkan untuk
membentuk jati diri dan membaiki akhlak remaja.
Akhir sekali, penguatkuasaan
undang-undang oleh pihak berkuasa seperti polis, yang mana bidang kuasa polis
yang sedia ada perlu digunakan oleh pihak pentadbir sekolah dalam
mendisiplinkan pelajar yang bermasalah. Dimana kes pelajar tersebut akan
dirujuk kepada pihak polis sebagai penyelesaian yang terakhir.
Kesimpulan
Hiburan adalah perbuatan, aktiviti dan
sebagainya bertujuan untuk menghiburkan, menyenangkan, mententeramkan hati dan
diri, itulah pentakrifan secara umum tentang hiburan. Sekiranya kita melihat
kepada negara kita Malaysia khursusnya, hiburan telah berkembang luas dan telah
mengambil tempat yang cukup luas dalam cabang sosial. Kita juga dapat melihat
perkembangan dalam media massa tidak kira media cetak dan media elektronik.
Perkara inilah yang mendatangkan kebimbangan dalam kalangan umat islam di
Malaysia.
Tidak dinafikan terdapat perbincangan yang
cukup panjang lebar dikalangan para ilmuan Islam mengenai apakah hiburan itu
bolehkan ataupun tidak, bukan tujuan artikel ini untuk membincangkan mahupun
membahaskan perbincangan tersebut, tetapi kesimpulan yang dapat dibuat terdapat
sebilangan para ilmuan mengambil tindakkan yang berhati-hati dengan tidak
mengharuskan apa hiburan berserta berhujah dan dalil yang tersendiri.
Tetapi perkara yang dijadikan fokus adalah
berkenaan hiburan yang terlampau, hiburan seperti disepakati akan keharamannya
dan larangan untuk umat islam menyertainya. Kerana perbuatan ini tidak
mendatangkan manfaat, bahkan sia-sia dan membawa keburukan, bukan islam
menggalakan umatnya menjauh diri daripada perkara sia-sia dan perkara yang mendatangkan
kecelakaan. Sekirannya diamati hiburan terlampau datangnya dari pengaruh
golongan kafir dan yang yang jauh dari tuhan dan mencari jalan untuk
mengembirakan diri dengan hiburan, juga ianya sebagai agenda untuk merosakkan
akidah umat islam dan apa yang lebih membimbangkan adalah merosakkan akidah
umat islam. Melihat dari kajian pelbagai pihak bahawa hiburan seperti ini
secara terang-terangan membawa keruntuhan akhlak umat islam, juga mendorong
kepada masalah sosial. Dapat kita buktikan dengan isu-isu yang berlaku
baru-baru ini seperti kes pembuangan bayi yang sudah tentu berpunca dari
perbuatan zina, kes yang berkaitan dengan penyalahgunaan dadah, minum arak dan
sebagainya. Semua ini berpunca dari hiburan yang tidak terkawal walaupun
sebahian orang melihatnya kecil contoh menonton rancangan realiti di kaca tv,
ramai dikalangan masyarakat beranggapan ia sebagai perkara biasa, tetapi
malangnya mereka tidak mengetai aplikasinya terhadapmoral dan akhlak. Antara
keburukkan lain adalah unsur-unsur khurafat dan syirik dalam sesetengah
hiburan, juga campur gaul antara lelaki dan perempuan, pendedahan aurat dan
sebagainya.
Secara
ringkasnya, banyak keburukkan dan impikasi yang negetif melalui hiburan
melampau, termasuklah merosakkan agama, bangsa dan budaya melayu itu sendiri,
bagi remaja yang asyik dalam alam hiburan impilikasi yang amat membimbang agama
dan negara pada masa yang akan datang.
Mengapa kita sebagai umat islam mencari
hiburan, sedangkan apa yang ada yang ada di sisi Allah s.w.t lebih baik
Kredit:Anis Hobbit
A guide to the best casinos in 2021 - Dr.MCD
ReplyDeleteHere 부산광역 출장샵 are the best online 목포 출장마사지 casinos for players to choose from. Casino 거제 출장마사지 – Best Live Blackjack; Casino – Best Online Slots; Casino 태백 출장마사지 – Slot Machines. 서귀포 출장마사지